Marketing je len civilizovanou formou vojny, v ktorej sa väčšina bitiek vyhráva slovami, nápadmi a tvorivým myslením.
(Albert W. Emery)
1) Marketingová kampaň
Marketingovú kampaň spoločnosti ETOS možno rozdeliť z viacerých hľadísk
a na viaceré fázy.
V prvej fáze bolo hlavným cieľom kampane uvedenie spoločnosti na trh.
Použilo sa viac ako 140 malých letáčikov s jednoduchým textom „ETOS, coming
soon!“, ktoré boli rozdané medzi študentov na našej škole. Po vzbudení
záujmu zo strany študentov o túto novinku (prevažná väčšina nevedela o
čo sa jedná), sa nasadili veľké farebné plagáty pozývajúce na ustanovujúce
valné zhromaždenie.
Do prvej fázy patrí aj úvodný prieskum spoločnosti, v ktorom sme zisťovali
záujem o jednotlivé produkty a služby. Na základe výsledkov prieskumu
sme sa snažili vybrať najvýhodnejšie možnosti pre našu spoločnosť.
V druhej fáze bola kampaň zameraná na propagáciu služieb, ktoré sa spoločnosť
ETOS rozhodla poskytovať. V škole bolo umiestnených viac ako 100 farebných
plagátov oznamujúcich predmety činnosti spoločnosti ETOS.
BUFET
Na propagáciu bufetu sme vytvorili jednoduchú stratégiu, ktorej cieľom
bolo „ukázať zákazníkovi do bufetu správny smer“. Použili sa veľké šípky
a smerovky na stenách a podlahe v budove školy. Do ďalšej fázy možno zaradiť
kampane, ktoré prebiehali počas celej doby existencie bufetu. Boli to
reklamy na akciové ceny v bufete: predvianočná akcia na najpredávanejší
tovar, akcia „Stravuj sa zdravo:)“ na výrobky zdravej výživy, ktorá mala
veľmi pozitívny ohlas u našich zákazníkov. Pri príležitosti 5mesačného
výročia fungovania spoločnosti sme sa rozhodli dať našim zákazníkom v
bufete pri nákupe za určitú sumu darček. Pre všetky spomenuté reklamy
a kampane boli použité grafické čiernobiele plagáty formátu A4.
FOTOGRAFOVANIE
Pre uvedenie služby fotografovanie sme zvolili objemovo väčšiu kampaň.
Študenti zo začiatku nevedeli, čo si pod touto službou majú predstaviť.
Použili sa dva typy plagátov veľkosti A3, grafický a textový. Grafický
zobrazoval jednoduché kroky, ako získať fotografie. Textový obsahoval
podrobnejšie informácie a inštruktáž, taktiež obsahoval aj cenník.
DISKOTÉKY
Trochu odlišnú kategóriu tvorili diskotéky, nakoľko sa pri tejto službe
nejednalo o jednorazovú kampaň. Každá z troch diskoték, ktoré spoločnosť
organizovala, sa niesla v nejakom duchu, mala nejaký motív, napr. Mikuláš,
Valentín, rozlúčková párty s ETOSom. Pre každú diskotéku sa využívali
samostatné plagáty, ktoré boli hlavným prvkom propagácie. Súčasťou kampane
bol aj predaj vstupeniek na diskotéky priamo v triedach medzi študentmi
a v bufete. Tiež sme využívali školský rozhlas.
VÝROBKY
Pre výrobky samostatnej činnosti nebola použitá špeciálna kampaň. Tento
tovar sa objednával a vydával priamo v bufete, kde boli k dispozícií vzorky
jednotlivých produktov.
2) Výdavky na marketing
Výdavky na marketing zahŕňajú výdavky na marketingovú kampaň. Po dohode
s finančným oddelením boli následne na ustanovujúcom valnom zhromaždení
výdavky na marketingovú kampaň schválené v objeme 500 Sk,-.
Tieto prostriedky boli rozložené do viacerých kampaní a reklám. Po neskoršej
dohode s finančným oddelením sme si mohli dovoliť prekročiť plánovaný
rozpočet, nakoľko výnosy prevýšili očakávania. Celkové výdavky na marketing
dosiahli nakoniec sumu 1050 Sk,-.
V Žiline, 27.4.2004
Dušan Murčo
viceprezident ETOS š.s.
|